Vejrtrækningsøvelser

 

 

Vejrtrækningen er den eneste funktion vi har, der både kan passe sig selv og som vi kan påvirke gennem vores vilje.

F.eks. bevæger en arm sig ikke uden at vi bestemmer os for det og de indre organer klarer sig selv, vi skal f.eks ikke bede vores hjerte om at slå.

 

Vejrtrækningen er vores forbindelse mellem det viljestyrede og det automatiske.

 

Vejtrækningsøvelser har til formål at berolige kroppen og sindet, ved bevidst at gå ind og bestemme over vejtrækningen.

En langsommere vejrtrækning vil få kroppens muskler til at slappe af og vil gøre tankestrømmen langsommere.

 

De kan bruges til at starte med at meditere eller blive bedre til det. De kan bruges, hvis man har en ventepause f.eks. ved tandlægen, ved bussen eller i  køen, der hvor man handler.

Man kan ændre en ventepause til en hvilepause vha. vejtrækningsøvelser.

 

Hvis man har en periode i sit liv, hvor tingene går lidt hurtigt og man er nødt til at have mange bolde i luften samtidig, vil man måske opleve at det stresser.

Det kan være svært at få ro for alle de tanker der farer rundt i hovedet og man oplever måske spændinger i kroppen.

 

Her kan vejrtrækningsøvelser hjælpe.

                              

Hvis man sætter eller ligger sig godt til rette og har opmærksomheden på vejrtrækningen, vil den automatisk blive dybere og opmærksomheden på øvelsen gør, at man får de fleste tanker ud af hovedet.

 

Faktisk har flere eksperimenter, både videnskabelige og andre, vist at ved på den måde at være i ro, kan man på et par måneder ændre sin sindstilstand, sin krops tilstand og endda kan forandringer påvises i blodet og endda i ens DNA.

 

De forandringer vil man også se ved vedvarede stress, depression og angst, men med en negativ virkning.

 

 

Her er et par enkle vejrtrækningsøvelser:

 

Tæl til 4:

På en indånding tæller du samtidig langsomt til 4 og igen på udåndingen tæller du langsomt til 4 og fortsæt i dit eget tempo.

 

Lille Pause:

Hold en lille pause mellem hver indånding og udånding, sådan at du holder vejret et kort, men behageligt øjeblik mellem hver.

Ånd ind, lille pause, ånd ud, lille pause og fortsæt i dit eget tempo.

 

Skift næsebor:

Denne vejtrækningsøvelse kan minde meget om vekselåndedrættet, men er ikke den samme.

Her forstiller du dig at det er muligt at ånde ind af venstre næsebor og ud af det højre, uden at holde for næsen, men bare forestil dig at det kan lade sig gøre.

Det gør du så 4 gange, hvorefter du trækker luft ind af det højre og ud af det venstre også 4 gange og byt igen.

Fortsæt med det i dit eget tempo.

 

Når du har prøvet denne øvelse flere gange, vil du lægge mærke til, at faktisk vil det meste af luften/ind/udåndingen være gennem det næsebor, du har opmærksomhed på.

 

 

 

- din instruktør i yoga og meditation, Odense